وقتی روی یک لینک در صفحه مرورگر کلیک میکنیم چه اتفاقی می افتد؟

وقتی روی یک لینک در صفحه مرورگر کلیک میکنیم چه اتفاقی می افتد؟
وقتی روی یک لینک در صفحه مرورگر کلیک میکنیم چه اتفاقی می افتد؟
arma

زمان2023-01-31 11:59:45

سلام دوستان امروز میخواییم در مورد URL ها صحبت کنیم که ببنیم وقتی روی یک آدرس کلیک میشه دقیقا چه اتفاقی می افته میخوام ببرمتون به یک سفر و نشونتون بدم وقتی یک URL میبینید دقیقا دارین چه چیز هایی میبینید.

بیایید شروع کنیم

 با هم قبلا در مورد تفاوت دامنه و URL صحبت کردیم خیلی زیاد گفتم بهتون اینا چیه حالا میخوام یکم دقیق تر بگم یکم ریز تر اسن بگم اینا داره از کجا میاد؟ 

Url چیست؟

URL – Uniform Resource Locator

اگه دقیق به اون نگاه کنیم متوجه میشیم که داره یه چیزی رو برای ما میاره هر آدرسی شامل یک سری اطلاعاته که ما میخواییم به اونا دسترسی پیدا کنیم حالا این اطلاعات میتونه عکس، فیلم یا یک صفحه وبه که برای تعامل کاربر با سایت استفاده میشه.

بیایید این جوری در نظر بگیریم مثل زندگی روز مره خود ما فک کنید ما میخواییم بریم خونه دوستمون نیاز به سری چیزا داریم خونه دوستمون که یک مکانه که از یک راهی نیاز داریم اونو پیدا کنیم این راه میشه یک آدرس یا همون URL به همین سادگی.
 

آناتومی یک URL چه شکلی است؟

به طور مثال https://outlinesite.com/icons

این یک آدرسه که مارو به صفحه دانلود آیکون های اوتلاین هدایت میکنه 

این url از چند بخش تشکیل شده یک http یا https این بخش یه مرورگر میگه از کدام پروتکل استفاده کنه  http, https, ftp, etc پروتکل مجموعه از قوانین دقیقی است که مرورگر برای برقراری ارتباط با سرور استفاده میکنه https یک نسخه امنه و دیتا های مارو به روشی امن بین سرور و مرورگر ردو بدل میکنه.

بخش دوم یا همون www.outlinesite.com که آدرس دامنه است مارو به سمت یک سایت هدایت میکنه .ما از دامنه برای جایه جایی اطلاعات بین سرور و کامپیوتر کلاینت استفاده میکنیم. خب شاید سوال براتون پیش بیاد که url جاش کجاست و دقیقا تفاوتش چیه ؟ اشتباه نگیرین هنوز مونده.

تفاوت url با Domain چیست؟

تفاوت اصلی که بخوام راجبش توضیح بدم میشه URL یک آدرس کامل به همراه کلی اطلاعات بعد از دامنه است اما دامنه فقط اسم دامنه است. مثل مثال زیر.

https://outlinesite.com = دامنه

https://outlinesite.com/icons = url 

بزارین براتون مثال همون خونه دوستمون رو بزنیم که بالا زدیم راحت تر و قابل فهم تر دامنه میشه آدرس خونه اون ولی URL جزئی تره مثل آدرس یکی از اتاق هاش یا مثلا دوستتون دقیقا ادرس داده گفته برو مخلوط کن رو از کمد بالای سینک بردار این میشه تفاوت های این دوتا با هم.امیدوارم منظورم رو متوجه شده باشید.

دامنه چیست؟

در بخش بالایی نام دامنه و URL رو توضیح دادیم ولی نه دقیق حالا دقیق تر بیاییم توضیح بدیم اینا چیاست.

همونطور که میدونید در این دنیای بی انتها و بزرگ شما نیاز به هویت دارین یک هویت منحصر به فرد هیچ دو دامنه ای نمیتونید پیدا کنید که شبیه به هم باشه و دامنه ها منحصر به فرد هستند شاید شبیه پیدا کنید ولی یک جایی از اونا با هم تفاوت دارن .

اینم فقط تعریف دامنه نیست و داستان بزرگی پشت اون خوابیده. کم کم واردش میشیم.

وقتی روی یک دامنه یا URL میزنیم اطلاعات زیادی رو برای ما میاره که این از کجا میاد از یک سرور سروری که ما اونو اماده کردیم و هر سرور هم یک IP منحصر به فرد داره که متصله به دامنه. نام دامنه دقیقا همون IP عه سروره 

حالا ممکنه بپرسید خب یعنی چی ینی ای پی رو بزنیم تو نت سایت ما بالا میاد!! اره دقیقا همین اتفاق میافته ولی DNS ها یه میان داخل سرور رو مسیر دهی میکنن چون ممکنه هر سرور روی اون 10.000 تا سایت باشه با ولی با همون ای پی کار کنن. از این بگذریم ای پی هر سایت مثل این میمونه 192.168.1.1 (البته این ادرس مودمه) ولی بازم تفاوتی نداره همینه با اعداد متفاوت خب این سخته دیگه حفظ کردنش پس دامنه ترند شد و از دامنه استفاده کردن برای این کار مثل outlinesite.com که راحت تر به خاطر بسپارید .

این حجم عظیم از داده را در پایگاه داده ای نگه داری میشه به نام DNS  که سیستمی است برای ذخیره نام دامنه و IP هر دامنه در سرور فک کنم خیلی کلی گفتم وخیلی حرف زدم.

فک کنم خیلی راجب موارد اولیه حرف زدم بسه دیگه بریم دقیق شیم تو این موضوع.

پیدا کردن DNS برای رسیدن به سایت.

وقتی روی یک آدرس کلیک میکنید اولین کاری که میکنه اینه که آدرس سایت تبدیل به یک IP میشه. اما این وظیفه کیه درست حدث زدین وظیفه DNS عه که مثل یک دفترچه تلفن میمونه کمک میکنه آدرس ip هر دامنه رو پیدا کنیم دقیقا مثل دفترچه تلفن.

مثل نمونه زیر

 

این شماتیک کلی این مراحله اما در اصل 4 لایه وجود داره که دامنه ازش رد میشه یکم بیایید بهتر درکش کنیم.
 

  1. وقتی روی آدرس کلیک میکنید اول کش مروگر چک میشه از اونجایی که مروگرها سابقه DNS هارو نگه میدارن برای مدتی اول از کش مرورگر میپرسه اگه ندونست میره سراغ لایه بعدی ندونست IP دامنه چیه.
  2. دومین محلی که چک میشه کش سیستم عامل و کش روتره چون ممکنه این دامنه رو قبلا سر زده باشید و برای سرعت بالاتر لود سایت ازش استفاده میشه.
  3. اگه مراحل بالا به سرانحام نرسید میره سراغ لایه بعدی که همون سرور Resolver چیزی نیست جز ISP (همونجایی که ازش اینترنت خریداری میکنیم)که از کش ISP ها سوال میکنه که یان دی ان اس وجود داره یا نه؟ 
  4. بازم پیدا نشد درخواست رو به سرور TDL میفرسته اونجا سه سری سلسله مراتب وجود داره. که متوجه میشه سرور اصلی سایت کجاست همین.
     

این 4 سطح بود که بالاتر اشاره کردم 

حالا سرو TDL میخواد که IP دامنه رو به ما تحویل بده TDL اطلاعات نام دامنه و ذخیره میکنه البته بگم این وسط یه چیز دیگه هم وجود داره به نام حل کننده که بعدا میگم چیه ای اطلاعات را پردازش میکنه که از name server بپرسه. قبول دارم یه ذره گیج کننده شد. پایین تر با عکس توضیح میدم 

نام سرور یا همون name server مسئول دونستن همه این اطلاعاته و در نهایت حل کننده (isp) آدرس IP مرتبط با نام دامنه رو  دریافت میکنه و به مرورگر میده.

و نهایت همه این اطلاعات در کش مرورگر ذخیره میشه مرورگر و اون سه مورد بالا که گفتم تا دیگه نیازی به این همه پردازش نباشه و سایت ها سریع تر در اختیار کاربران قرار گیرند.

اتصال TCP چیست؟

وقتی که آدرس IP سرور پیدا شد ارتباط رو با اون شروع میکنه برای برقراری ارتباط با شبکه از چند پروتکل استفاده میکنه TCP/IP که رایج ترین هاست که یک ارتباط سه تاییه یک ارتباط بین این دو ایجاد میشه تو عکس پایین کاملا توضیح دادم 

  1. یک یک کاربر درخواست ارسال میکنه (یک کامپیوتر یا موبایل)و منتظر جواب سرور میمونه.
  2. بد سرور پاسخ این درخواست رو میده 
  3. وقتی کامپیوتر پاسخ رو دریافت کرد پیام تایید رو ارسال میکنه. 

شروع ارتباط (Request Response Process)

این همه کار انجام میشه تا ارتباط بین مشتری و سرور ایجاد بشه حالا هردو میتونن با هم ارتباط بگیرن و اطلاعات ردو بدل کنن حالا کلاینت میتونه بگه من این اطلاعات رو میخوام سرور وظایف خودش رو انجام میده اطلاعات رو پردازش میکنه و اطلاعات مورد نیاز کاربر رو به کاربر تحویل میده طبق پروسه ای که براش تعیین شده 
این تمام مراحلی که وقتی روی یک آدرس کلیک می کنیم و همه این فرایند در کم تر از یک ثانیه طول میکشه این جواب سوال شما بود 

وقتی روی یک آدرس کلیک میکنیم دقیقا چه اتفاقی می افته
 

درباره اوتلاین

به نظر بسیاری از افراد و کسب‌وکارها امروزه جنگ بر سر توجه. هر فرد یا کسب‌وکاری بتونه توجه بیشتری رو به خودش جلب کنه، این جنگ رو پیروز شده. کلید موفقیت در این نبرد، دنیای دیجیتال هست، تخصص ما دنیای دیجیتاله و می‌تونیم کمکت کنیم که بهترین استراتژی رو داشته باشی.

خدمات ما

خدمات رایگان

ارتباط سریع

اوتلاین