دامنه چیست؟ تفاوت دامنه با url

دامنه چیست تفاوت اصلی بین دامنه و url چیست؟
دامنه چیست؟ تفاوت دامنه با url
arma

زمان2022-11-21 10:02:05

نام دامنه یه اسم منحربه فرد در تمام دنیاست که هر کسی می‌تونه به راحتی اونو به خاطر بسپاره مثل outlinesite.com و یا snap.ir  مثال های خارجی هم بخوام بزنم میشه amazone.com.

دامنه چیست؟

نام دامنه متنی است از یک  ip  عددی تبدیل شده برای قابل فهم تر شدن انسان  برای دسترسی راحت تر انسان. به زبان ساده تر بخوام بگم میشه متنی که کاربر یا بازدید کننده سایت در مرورگر وارد کرده تا به یک سایت برسه مثل outlinesite.com  اما آدرس واقعی یک وبسایت عددی پیچیده است مثل ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ اما به لطف DNS نام های دامنه را وارد کرده و وارد سایت مورد نظر خواهید شد.

کیا میتونن دامنه بخرن ؟

نام دامنه توسط افرادی که قصد راه اندازی یک سایت را دارند میتواند خریداری شده از شرکت هاییی که خدمات هاستینگ و فروش دامنه انجام میدن. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ ملیون دامنه در دنیا به ثبت رسیده با پسوند های متفاوتی مثل com ,net , ir  و…. .

تفاوت بین نام دامنه و URL چیست؟ 

یک آدرس منحصر به فرد در اینترنت را که تشکیل شده از نام دامنه و هر آنچه ادامه آن باشد مثل نمونه زیر را url میگویند 

https://outlinesite.com/web-design

نام دامنه فقط قسمت دامنه است مثلا outlinesite.com 

که این دو را میتوان به همراه http  و یا https آورد که صورت پیش است و نیازی به وارد کردن ما نیست خودش وارد میشه در هر صورت. 

دامنه از چه بخش های تشکل شده؟

نام دامنه معمولا از چند بخش تشکیل که شامل 

پروتوکول http و یا https 

نام دامنه 

پسوند دامنه که می‌تونه com ,ir net و … باشه 

در بعضی دامنه ها پسوند های مثل com.co دارد که برای کشور های خاصی استفاده میشن.

 

چه طور یک دامنه رو ایمن نگه داری کنیم؟

حتما دامنه رو از شرکت معتبری خریداری کنید. و حتما به تاریخ سر رسید دامنه توجه کنید. چون در اصل ما دامنه رو خریداری نمی‌کنیم اونو اجاره میکنیم از شرکت های ارائه دهنده شایع شده که برخی شرکت های فروش دامنه پس از سر رسید دامنه را خریداری و به افراد دیگه با قیمت خیلی بالا تر میفروشند ( برای خودم این اتفاق افتاده :(  ) پس دقت کنید 

درباره اوتلاین

به نظر بسیاری از افراد و کسب‌وکارها امروزه جنگ بر سر توجه. هر فرد یا کسب‌وکاری بتونه توجه بیشتری رو به خودش جلب کنه، این جنگ رو پیروز شده. کلید موفقیت در این نبرد، دنیای دیجیتال هست، تخصص ما دنیای دیجیتاله و می‌تونیم کمکت کنیم که بهترین استراتژی رو داشته باشی.

خدمات ما

خدمات رایگان

ارتباط سریع

اوتلاین