utm چیست ؟ و چه کاربردی دارد

پارامتر های کد UTM
utm چیست ؟ و چه کاربردی دارد
arma

زمان2023-02-05 11:01:26

به تازگی خیلی از ما و تیم اوتلاین این سوال پرسیده میشه که دقیقا utm چیست و چه کاربردی در دنیایی دیجیتال مارکتینگ دارد یک بار برای همیشه میخواییم پاسخ این سوال رو بدیم. یه طور کامل پس با ما همراه باشید.

Utm مخفف چه کلمه ای است؟

مخفف کلمه Urchin Tracking Module است اما این کلمات یعنی چی؟

  1. Urchin = جوجه تیغی 
  2. Tracking = ردیابی
  3. Module =ماژول

خب شاید از خودتون بپرسید در دنیای دیچیتال این چه کاربردی داره یکم بیشتر باهم برسی کنیم.

در پاسخ به این سوال باید بگم که utm مجموعه از پارامتر ها در url سایته که به برای ردیابی کمپین های تبلیغاتی به کار میره که صاحبان کسبوکار یا سئو کارها بتونن ردیابی کنن دقیقا ترافیک ورودی در تبلیغات از کجا بوده؟ اینستاگرام ، تبلیغات کلیکی ،تلگرام و… تا شما بتونید به راحتی ارزیابی کنید ببینید دقیقا تبلیغ در کجا براتون سود آور بوده تا پولتون رو دور نریزید.

کد UTM چه شکلیه؟

بیاید در قالب یک مقاله مشخص کنیم که دقیقا utm چه شکلیه و چه پارامتر هایی داره.

https://outlinesite.com?utm_source=example&utm_medium=email&utm_campaign=example&utm_id=12&utm_term=null&utm_content=content

این کد utm رو من برای این مقاله ساختم تا شما راحت تر متوجه بشید راستی از این لینک به این بلندی نترسید اصلا چیز خاصی نیست.

پارامتر های کد UTM 

  1. Source (utm_source)
  2. Medium (utm_medium)
  3. Campain (utm-campain)
  4. Content (utm_content) (اختیاری)
  5. Term (utm_term) (اختیاری)

پارامتر Source نشون میده که ما دقیقا از کجا ورودی گرفتیم مثلا فیس بوک تبلیغ کلیکی اینستاگرام و….

پارامتر بعدی Medium نشون میده که ما لینکمون رو برای چه نوع کپینی ساختیم کمپین کلیکی بنری و … مثلا اگه تبلیغاتی بنری میخوایم مقدار medium رو میزاریم banner 

پارامتر بعدی اسم کمپینه مثلا اگه تبلیغی دارین برای تخفیف های عید نوروز اسمش رو بزارین newYear

از پارامتر term وقتی استفاده می‌کنیم که از paid search استفاده کرده باشیم و با کلماتی که مد نظر ماست وارد سایت شده اند.

از پارمتر content وقتی استفاده کنیم که برایمان مهم باشد که بفهمیم، مثلا قسمت هدر سایت کلیک بهتری میخورد یا قسمت کنار سایت. هر دو لینک یعنی هدر و کنار اشاره به یک مقصد دارند. وقتی ما در گوگل آنالیتیک گزارشات را ببینیم می‌توانیم بفهمیم لینک هدر افرادی بیشتری به مقصد هدایت کرده یا قسمت کنار. برای آزمایشات A/B هم می‌توانیم استفاده کنیم.

درباره اوتلاین

به نظر بسیاری از افراد و کسب‌وکارها امروزه جنگ بر سر توجه. هر فرد یا کسب‌وکاری بتونه توجه بیشتری رو به خودش جلب کنه، این جنگ رو پیروز شده. کلید موفقیت در این نبرد، دنیای دیجیتال هست، تخصص ما دنیای دیجیتاله و می‌تونیم کمکت کنیم که بهترین استراتژی رو داشته باشی.

خدمات ما

خدمات رایگان

ارتباط سریع

اوتلاین