Soft 404 چیه و چه جوری باید این مشکل رو حل کنیم؟

soft 404
Soft 404 چیه و چه جوری باید این مشکل رو حل کنیم؟
arma

زمان2023-03-19 11:16:30

 

تا حالا شده روی یه دونه لینک کلیک کنید و ولی نتونید اون صفحه رو پیدا کنید؟ و بهتون خطا بده بگه این صفحه گم شده؟ خب این کاملا طبیعیه چون ممکنه صاحب وبسایت پاک کرده باشه اون مطلب رو از رو سایتش اون مطلب رو پاک کرده اما یه چیزی تو سرچ کنسول پیدا شده به نام soft 404 این دیگه چیه و چه کاربردی داره در این مطلب کامل بهتون توضیح میدم که soft 404 چیست؟ چه طور soft 404 رو حل کنیم ؟ soft 404 چه طور به وجود میاد؟ همین طور تفاوت 404 با soft 404 چیست؟

ارور soft 404 چیست؟

ارور soft 404 رو بخوام خیلی خلاصه توضیح بدم میشه صفحاتی که وجود دارن status code 404 نمیده و مرورگر اونارو باز میکنه بدون مشکل اما محتوایی که اون صفحات دارن کاملا بی ارزش هستند بزارین اینجوری مثال بزنم حتما براتون پیش اومده که مثلا خواستید از تو اینترنت یه چیزی بخرید بد چند تا سایت رو باز کردین دیدین اون محصول رو چند تا سایت داره اما یه سایت بدون توضیحات گذاشته خب شما قطعا از اون سایت میایید بیرون اما یه سایت دیگه مشخصات اون محصول رو کامل گذاشته اما مثلا قیمتش بالاتره از سایت اولی خب شما قطعا راحت تر میتونید اعتماد کنید به این سایت و از این سایت دوم خرید رو انجام میدید. به همین سادگی. در واقع گوگل برای این لینک ارزشی قائل نیست چرا که اون لینک ارزشی برای کاربر نداره.

این نکته رو همیشه گوشیه ذهنتون داشته باشید که گوگل داره برای کاربر کار میکنه ما هم باید برای کاربر کار کنیم.

این soft 404 یک وضعیت رسمی نیست ابزاریه که گوگل در اختیار ما قرارداه و این به این معنیست که کرولر های گوگل یا همون خزنده های گوگل تو این صفحات میچرخن تا شما این مشکل رو حل کنید.

تفاوت بین 404 و soft 404 چیست؟

404 ینی صفحه کلا وجود نداره و پیدا نشده اما soft 404 وضعیتی است که سرچ کنسول گوگل به ما داره میده. 404 کد خطا به مرورگر های کاربران میده اما soft 404 رو فقط تو سرچ کنسول میتونید ببینید. مثل نمونه زیر!!

ارور soft 404 به کاربران نمایش داده میشه ینی status code 200 به کاربران نمایش داده میشه اما تو سرچ ها نیست ینی index نمیشه.

ارور soft 404 روی رتبه سایت من تاثیر داره؟

کوتاه بخوام جواب بدم اینه که اره قطعا اره اگه نداشت تو سرچ کنسول نبود :) وقتی شما یک محصولی چیزی میزارین تو سایتتون که یه دونه url ساخته میشه تو سایت موتور های جستجوگر یا همون ربات های گوگل باید اون صفحه رو بخزن پس باید از منابع سرورتون استفاده کنن چون دقیقا مثل یه کاربر دیگه میان سایت رو بازدید میکنن و میرن و حالا شما فکر کنید که یک آدرس کم ارزش داشته باشید باید بیشتر تو سایت شما بخزن یک ربات ها حالا اون کم ارزش باشه و یا بی ارزش براتون نرخ پرش میاره نرخ خزش تون رو کم میکنه یوزر فرندلی بودن رو کم میکنه و N تا چیز دیگه که ممکنه وجود داشته باشه. که از همه مهم تر نرخ خزش شماست چرا که هر دفعه گوگل نمیاد و تمامی صفحات شما رو بخزه هر دفعه چند تا صفحه رو حالا شما با این کارتون قطعا صفحاتی که خیلی مهم هستن رو از دید گوگل مخفی میکنید دیگه گوگل نمیره سراغ اونا همین به همین سادگی.

نرخ خزیدن: تعداد درخواست‌هایی است که ربات گوگل در ثانیه به سایت شما هنگام خزیدن آن می‌دهد.

تقاضای خزیدن به این معناست : گوگل چقدر می خواهد سایت شما را بر اساس محبوبیت، مدت زمانی که از خزیدن آن می گذرد و غیره بخزد کند.

به این فکر کنید که شما تعداد زیادی soft 404 تو سایتتون دارین مقدار قابل توجهی از بودجه خزش شما صرف این صفحات کم ارزش میشه.این به این معنی که تعداد کمتری از صفحات مهم شما خریده میشن و رتبه کم تری تو SERP میگیرین.

به این فکر کنید که سایت شما 100 تا صفحه داره ولی گوگل بودجه خزیدن سایت شما رو گذاشته 70 و 10 تا صفحه خیلی مهم دارین که باید حتما دیده بشن مثل صفحه طراحی سایت اختصاصی اوتلاین گوگل بیاد اون حالا شما 50 تا soft 404 هم دارین حالا شما به این فکر کنید که چقدر احتمال داره اون 10 صفحه مهم شما حتما خزیده بشه؟ 

Soft 404 چه مشکلاتی برای ما ایجاد میکنه؟

به غیره  رتبه های پایین تر در SERP، مشکلات دیگری هم میتونه به وجود بیاره که از جمله اونا شاید فکر کنه که (احتمالش خیلی زیاد) 404 جعلی ان و سایت شما رو جریمه کنه؟ یکی دیگه از بزرگترین مشکلات تجربه کاربریه که بالاتر خیلی کوچیک با مثال گفتم تجربه کاربری رو کم میکنه گوگل. و خب این soft 404 ها تو گوگل دیده میشن ممکنه دیده بشن کاربر رو به صفحاتی که جذاب نیستن هدایت کنه و تجربه کاربری رو کم کنه
 

اگه کاربر رو یه دونه لینک کلیک کنه و زود بره بیرون براتون نرخ پرش میاره و ممکنه به سایت شما اسیب بزنه در کنار تجربه کاربری.

زیاد صحبت نکنیم بهتره و بریم سراغ حل کردن soft 404 

نحوه پیدا کردن و حل کردن soft 404

همون طور که گفتم soft 404 یه ارور نیست که سریع پیداش کنید و باید تو سرچ کنسول دنبالش بگردین.
 

سرچ کنسول گوگل ابزار قدرت مند خود گوگل این ارور هارو بهتون نشون میده فرایند ساخت سرچ کنسول و … که اینجا نباید چیزی اش بگیم خودتون بلدید دیگه که اومدین سراغ این مقاله پس چیزی نمیگم راجب بهش.

همیشه قسمت Coverage رو چک کنید بیشتر این نوع مشکلات اونجاست و میتونه بهتون کمک زیادی بکنه که یکی از این مشکلات هم soft 404 ره که اونجا میتونید ببینیدش. 

خب این از پیدا کردن حالا چجوری حلش کنیم؟

ساخت صفحه 404 مناسب

صفحه 404 مناسبی حتما بسازید تا صفحاتی که گم میشن رو به اونجا هدایت کنه. حالا با استاتوس کد 404 یا 410 این به خزنده ها کمک میکنه تا درست سایت شما رو ببینن.

واقعا فرقی بین 404 و 410 وجود داره؟

به گفته جان مولر از گوگل، واقعاً اینطور نیست. هر دوی این کدهای خطا به گوگل می گویند که ایندکس کردن URL را متوقف کند، که در هر صورت نتیجه ای است که شما می خواهید

اکثر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) دارای صفحات خطای 404 و 410 داخلی هستند. برای استفاده حداکثری از صفحات 404 خود، توصیه می کنم چند پست وبلاگ مرتبط اضافه کنید یا یک ویژگی یا ابزار جستجو توش حتما بزارین.

اگه cms شما 404 رو نداره حتما باید با یه طراح سایت صحبت کنید و سرورتون رو کانفیگ کنید به شدت مهمه صفحات گم شده.

درسته که ساخت یه صفحه 404 هزینه بردار ممکنه باشه برای شما اما برای برند سازی و اعتبار شما خیلی میتونه مهم باشه.

اگه صفحه وجود داره محتوای اون صفحه رو اصلاح کنید.

گوگل گاهی صفحاتی که محتوا خوب هم دارن رو ممکنه soft 404 بده این وقتی اتفاق میفته که محتوای نامرتبط داشته باشی مثلا راجبه به ماشین تیتر نوشته باشی و داخل محتوا در مورد خودکار صحبت کرده باشی
 

با فرض اینکه محتوا مهمه باید محتوا رو بیشتر کنید تا soft 404 نگیرین این به معنی اینه که محتوای الکی نزارید تو سایتتون حتما محتوای مناسب استفاده کنید.محتوای خوبه که سایت شما رو بالا میاره.

اگه صفحات شما نیاز دارن که قوی شن حتما عکس ها نمودار ها جداول و فیلم غافل نشید .

اگه صفحه رو انتقال دادین حتما تغییر مسیر 301 رو تنظیم کنید.

وقتی ترکیب صفحات یا جابجایی محتوای دارین حتما در اسرع وقت یک تغییر مسیر تنظیم کنید در غیر این صورت بازدید کنندگان وبسایت ممکنه به 404 برن.

اگه 404 دریافت کردن که خیلی ساده است فقط باید یه تغییر مسیر ست کنید اما soft 404 نه 

اکثر CMS ها دارای یک ابزار تغییر مسیر داخلی هستند. به سادگی URL قدیمی و جدید را وارد کنید و ترافیک به طور خودکار هدایت می شود. 
 

درباره اوتلاین

به نظر بسیاری از افراد و کسب‌وکارها امروزه جنگ بر سر توجه. هر فرد یا کسب‌وکاری بتونه توجه بیشتری رو به خودش جلب کنه، این جنگ رو پیروز شده. کلید موفقیت در این نبرد، دنیای دیجیتال هست، تخصص ما دنیای دیجیتاله و می‌تونیم کمکت کنیم که بهترین استراتژی رو داشته باشی.

خدمات ما

خدمات رایگان

ارتباط سریع

اوتلاین